خرید - فروش - قیمت و خدمات پس از فروش انواع دستگاه گلاب گیری بصورت عمده و تکی

خرید - فروش - قیمت و خدمات پس از فروش انواع دستگاه گلاب گیری

خرید - فروش - قیمت و خدمات پس از فروش انواع دستگاه گلاب گیری بصورت عمده و تکی

خرید - فروش - قیمت و خدمات پس از فروش انواع دستگاه گلاب گیری

خرید - فروش - قیمت و خدمات پس از فروش انواع دستگاه گلاب گیری در مدل های متنوع و اندازه های مختلف - دستگاه عرق گیری برای انوع عرقیجات
اسیاب های عطاری-اسیاب های صنعتی-اسیاب گندم

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گردشگری پایدار به عنوان ابزار توسعه بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، به منظور توسعه پایدار بخش گردشاگری بسایاری از کشا ورهای درااات توسعه، گردشگری را اولویتی در سیاستهای توسعه ملی خود در نظر گرزتهاند و در اات تالشاند تا از امایت سازمان- های توسعهای برای اززایش سهم گردشگری در کاهش زقر استفاده کنند. هنگام تکلیل روند توسعه گردشگری در جهان، در ارتباط بین گردشگری و پتانسیل آن برای ریشه کنی زقر دست کام سه نتیجه کلی زیر ااصل می شود:  توریسم یزی از پویاترین بخش های اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعه یازته و در اات توسعه است که به طیف وسیعی از عوامل باالدستی و پائین دستی با سایر زعالیت های اقتصادی به ی زنجیره عرضه بسایار بزرگ و متنوب متصل است.  ارکت روبه جلوی صنعت توریسم در کشورهای در اات توسعه و کمتر توسعه یازته بسیار ساریعتر از سارعت آن در کشورهای توسعه یازته اسات . کشاورهای در ااات توساعه در ااات ااضار اادود 01 درصاد ا ز کال گردشگران بین المللی را به خود اختصاص داده اند و ارزش زیادی برای بخش توریسم قائال اناد و موقعیات بسیار خوبی برای توسعه گردشگری بعنوان ی مکر توسعه در بسیاری از کشورها وجود دارد.  توریسم در بسیاری از کشورهای در اات توسعه و کمتر توسعه یازته یزی از مناابع اصا لی درآماد ارز خاارجی است و اغلب با دوام ترین عامل رشد اقتصادی پایدار با تاثیرات مثبت در کاهش سطح زقر است. تاثیر توریسم در بسیاری از از کشورها بعنوان ی مکر توسعه ااساس می شود. بعنوان مثات بخش توریسم در ساالهای اخیر عامل رشد بسیاری از کشورها همچون بوتسوانا، مالدیو و کیپ ورد بوده است (2103,WTO. ( بیش از 01 سات است که گردشگری به یزی از بزرگترین بخشهای اقتصاد جهانی تبدیل شده است و ادود 9 درصاد GDP جهانی و بیش از 011 میلیون شغل را به خود اختصاص داده است (2103, WTO.( همچنین سازمان جهانی گردشگری اعالم کرده است پروازهای ورودی گردشگران بین المللی با 4.4 درصاد رشاد باه 0014 میلیون در سات 0100 رسیده است. این رشد در مقاصد اقتصادهای پیشارزته اادود 0 درصاد و در اقتصاادهای نوظهور ادود 4 درصد بوده است. از نظر منطقه ای نیز اروپا، امریزا، آسیا و اقیانوسیه همگی ادود 0 درصد رشاد را در سات 0100 تجربه کردهاند. پروازهای ورودی به منطقه خاورمیانه 3 درصاد ازازایش یازتاه اسات ؛ در ااالی کاه بارای پروازهای ورودی به آزریقا، رشدی 3 درصدی برآورد شده است که عمدتاً به واسطه عملزرد ضاعیف آزریقاای شامالی بوده که بیش از ی سوم ورودی های گردشگری آزریقا را تشزیل می دهد. بر اساس روند زعلی و چشم انداز موجود، رشد 4 درصدی برای پروازهای ورودی در سات 0102 پیشبینی مای شاود . از نظر منطقه ای نیز انتظار می رود بیشترین رشد مربوط به آسیا و اقیانوسیه ادود 0-4 درصد، آمریزا ادود 0-4 درصد و پس از آن اروپا ادود 4 -0.3 درصد باشد. پیش بینی برای آزریقا ادود 0-0 درصد و خاورمیانه ادود 0-0 درصد مثبت است؛ اما با نااطمینانی و نوسان بیشتری همراه خواهد بود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 5 معاونت بررسیهای اقتصادی گردشگری بخش قابل توجهی از تجارت جهانی را در برگرزته به طوریزه ادود 00 درصد ازصادرات خدمات را در سات 0104 به خود اختصاص داده است که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری بخش عمده آن متعلق به کشورهای کمتر توسعه یازته بوده است. در بسیاری از کشورهای در اات توسعه، گردشگری یزی از منابع اصلی درآمد ارزی است. گردشگری تنها بخش اصلی خدماتی در کشورهای در اات توسعه است که دائما مازاد تجااری نسابت باه ساایر نقااط جهان ثبت نموده است. بر اساس گزارش سازمان گردشگری جهانی در ادود نیمی از کشاورهای کمتار توساعه یازتاه جهان، بخش گردشگری به لکاظ رتبه در بین 3 بخش دارای بیشترین صادرات قرار دارد. برای کشورهایی که به ایان سطح از تجارت برای افظ جایگاهشان، وابسته هستند و برای سایر کشورها به منظور گسترش گردشگری در اقتصااد، مهیا نمودن شرایط برای جریان داشتن سرمایه گذاری و رشد کسب و کارها ضروری است. در سات 0100 گردشگران بین المللی 312 میلیارد دالر در بازارهای کشورهای نوظهور و دراات توسعه هزینه کرده اند. یعنی بیش از 0 برابر سطح کم های رسمی توسعه ای است که به این کشورها وارد می شود. این یزی از منابع اصلی آنها برای درآمد ارزی است (2103, WTO.( شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری 0 مجمع جهانی اقتصاد (WEF( ، هر دو سات ی بار گزارشی را با موضوب رقابت پذیری صنعت توریسم و سفر منتشار می کند که در آن کشورهای جهان را از منظر شاخص های متعددی در زمینه توریسم و سفر رتبه بندی می کند. کشورهای اسپانیا، زرانسه، آلمان، امریزا، بریتانیا، سوئیس، استرالیا، ایتالیا، ژاپن و کانادا به ترتیب ده کشور اوت در رتباه بندی رقابت پذیری صنعت توریسم و سفر در سات 0100 بوده اند. ایران در سات 0100 رتبه 004 از بین 041 کشور را داشته است، در سات 0103 با 02 پله صعود، ایران در جایگاه 91 جهان قرار گرزته است و در سات 0100 ایران در رتبه 99 از بین 040 کشور جهان و در رتبه 00 از بین 02 کشور خاورمیانه و شمات آزریقا قرار گرزته است. در آخرین گزارش منتشر شده که مربوط به سات 0100 می باشد، در زمینه شاخص قیمت رقابتی از بین 040 کشور جهان با کسب نماره 20.2 در رتبه اوت قرار گرزته است و پس از آن بهترین رتبه مربوط به شاخص منابع زرهنگی و کسب و کار سفر اسات که در رتبه 39 با کسب نمره 09.0 قرار گرزته است. در شاخص زیرساخت های زمینی و هوایی در رتبه 92 ،در شاخص زیرساخت های امل و نقل هوایی و شاخص بهداشت و سالمت در رتبه 93 ،در شاخص ایمنی و امنیات در رتباه 92 ، شاخص زناوری اطالعات و ارتباطات و شاخص منابع طبیعی در رتبه 91 ،در شاخص منابع انسانی و بازار کاار در رتباه 004 ،در شاخص پایداری زیست مکیطی رتبه 000 ،و رتبه های پائین تر مربوط به شااخص باازبودن باین المللای باا رتبه002 و شاخص زیرساخت خدمات گردشگری و شاخص مکیط کسب و کار رتباه 009 و شااخص اولویات سافر و توریسم در جایگاه 031 جدوت قرار گرزته است. 0 - World Economic Forum اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 6 معاونت بررسیهای اقتصادی در زیر شاخص های این مجموعه، ایران در زمینه اولویت دادن دولت به صنعت سفر و توریسم در رتبه 030 قرار گرزته است که جایگاه مناسبی نبوده و آنرا بعنوان یزی از نقاط ضعف کشور در این صنعت می توان مطار نماود کاه بارای بهبود رتبه ایران در صنعت گردشگری نیاز به توجه خاص دولت و اولویت دادن به صنعت توریسم و برنامه ریزی جامع و مدون برای این صنعت می باشد. بررسی شاخص های رقابت پذیری صنعت توریسم در ایران در سالهای 0103 و 0100 نشان می دهد که رتبه ایران در شاخص های قیمت رقابتی، زیرساخت های زمینی و هوایی، بازبودن بین المللی و اولویت سفر و توریسم در سات 0100 نسبت به 0103 تغییری نداشته است. ولی رتبه ایران در زمینه شاخص های منابع زرهنگی، زیرساخت های امل و نقل هوایی، بهداشت و سالمت و زیرساخت خدمات گردشگری بهبود یازته است ولی رتباه ایاران در شااخص هاای مناابع انسانی و بازار کار، پایداری زیست مکیطی و مکیط کسب و کار تنزت یازته است. جدول 1 -رتبه ایران در شاخص های رقابت پذیری صنعت توریسم در سالهای 3112 و 3112  شاخص )041 کشور(  )040 کشور( تغییرات رتبه   رقابتی قیمت  زیرساخت های زمینی و هوایی    منابع فرهنگی   زیرساخت های حمل و نقل هوایی   بهداشت و سالمت   منابع انسانی و بازار کار   پایداری زیست محیطی   بازبودن بین المللی    زیرساخت خدمات گردشگری   محیط کسب و کار   اولویت سفر و توریسم    Source: World economic forum, "The Travel & Tourism Competitiveness Report 0100" مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سات 0100 به ارائه رتبه 031 کشور در زمینه برخی شاخص های مرباوط باه صانعت گردشگری و سفر در سات 0103 پرداخته است. همانطور که در جدوت شماره 0 آمده است ایران در سات 0103 با ادود 1.4 میلیون پرواز ورودی بین المللی در رتبه 49 ام قرار داشته است در االی کاه ترکیاه باا رقام 1.39 میلیاون پارواز ورودی بین المللی، در جایگاه 2 ام قرار داشته است. گردشگران ورودی در کشور ترکیه، ادود 01 میلیارد دالر در سات 0103 برای هزینه های امل و نقل و سایر هزینه ها پرداخت کرده اند که این رقم تقریبا 2 برابر هزینه هایی است که کشاور ترکیاه در ایان ساات بارای ورود گردشاگران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 7 معاونت بررسیهای اقتصادی متکمل شده است. این در االی است که در ایران علیرغم هزینه ساالنه 0.9 میلیارد دالری برای ورود گردشگران، تنها 3.0 میلیارد دالر توسط گردشگران بابت هزینه های مذکور پرداخت شده است. صنعت گردشگری و سفر ادود 0.0 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشزیل می دهد در االی که ایان ساهم در ترکیه ادود 2.4 درصد است. همچنین سهم صنعت گردشگری و سفر از اشتغات کل در ایاران اادود 9.0 درصاد و در ترکیه این سهم ادود 3.0 درصد بوده است. در مجموب مشاهده می شود که ایران از نظر جذب مخاار گردشاگری و همچنین ایجاد اشتغات این صنعت از پتانسیل خوبی برخوردار بوده و جایگاه خوبی در جهان دارد. جدول 3 -شاخص های صنعت گردشگری و سفر در ایران و ترکیه- سال 3112 شرح رتبه/ شاخص ایران ترکیه پروازهای ورودی بین المللی   رتبه تعداد )هزار(   هزینه های گردشگران بین المللی در کشور   رتبه 01.1 0.3 )دالر میلیارد)ارزش هزینه های کشور برای گردشگران بین المللی   رتبه 4.1 9.0 )دالر میلیارد)ارزش GDP صنعت گردشگری و سفر   رتبه 39.4 1.0 )دالر میلیارد)ارزش اشتغال صنعت گردشگری و سفر   رتبه تعداد )هزار شغل(   سهم صنعت گردشگری و سفر از GDP   رتبه سهم )درصد(   سهم صنعت گردشگری و سفر از اشتغال   رتبه سهم )درصد(  صادرات و واردات و تراز تجاری خدمات بخش سفر در این قسمت به بررسی وضعیت صادرات و واردات خدمات مربوط به بخش سفر در کشورهای منتخب طای ساالهای 0110 لغایت 0104 پرداخته ایم. کشورهای اسپانیا و ژاپن که در بین ده رتبه برتر در شاخص رقابت پذیری قرار دارند و پس از آن سایر کشورهایی که آمار آنها در ادامه آورده شده است هم از نظر صادرات خدمات سافر در ساطح بااالتری نسبت به ایران قرار دارند و هم از نظر شاخص رقابت پذیری در صنعت توریسم و سفر رتباه بهتاری نسابت باه ایاران داشته اند. همانطور که مشاهده می شود اسپانیا که در سات 0100 در رتبه اوت شاخص رقابت پذیری بخش صنعت و توریسم قرار گرزته است، در سات 0104 ادود 3.0 درصد از کل صادرات خدمات بخش سفر را به خود اختصاص داده است. این در االی است که ترکیه در سات 0104 با 2.09 میلیارد دالر صادرات خدمات در بخش سفر، ادود 4.0 درصد از کل صادرات خدمات بخش سفر را به خود اختصاص داده است. و ایران با ادود 3.0 میلیارد دالر صادرات خدمات در بخش سفر، سهم ناچیز 0.1 درصدی از کل صادرات خدمات بخش سفر را به خود اختصاص داده است. جدول2 -صادرات خدمات بخش سفر در ایران و کشورهای منتخب طی سالهای 3112 -3112 )میلیارد دالر/به قیمت جاری- درصد(           سهم/ ارزش کشور چین           ارزش           کل از سهم ژاپن           ارزش           کل از سهم اسپانیا        * * * ارزش        * * * کل از سهم هند           ارزش           کل از سهم مالزی           ارزش           کل از سهم تایلند           ارزش           کل از سهم ترکیه           ارزش           کل از سهم ایران *          ارزش *          کل از سهم           ارزش جهان منبع: سازمان تجارت جهانی (WTO( اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 9 معاونت بررسیهای اقتصادی اما در مورد واردات خدمات بخش سفر همانطور که مالاظه می شود اساپانیا تنهاا 0.0 درصاد از کال واردات خادمات بخش سفر در سات 0104 را به خود اختصاص داده است و دارای تراز تجااری مثبات 0.49 میلیاارد دالری در تجاارت خدمات بخش سفر در سات 0104 بوده است. بطور مشابه کشور ترکیه با واردات 0.0 میلیارد دالری خدمات بخش سفر، سهم 4.1 درصدی در واردات خدمات بخش سفر را تشزیل داده است و بطور خالص تراز 0.04 میلیارد دالری در ساات 0104 در تجارت خدمات بخش سفر داشته است. نزته اائز اهمیت در مورد ایران روند پایدار منفی تراز تجاری خدمات بخش سفر در دوره مورد بررسی بوده است. روند ززاینده واردات خدمات بخش سفر در ایاران تاا ساات 0100 موجاب شدت یازتن تراز منفی کشور در بخش خدمات سفر شده است و پس از آن با کاهش اندکی در واردات خادمات بخاش سفر از 1.9 میلیارد دالر در سات 0100 به 2.2 میلیارد دالر در سات0100 موجب شده تاا تاراز تجااری کشاور از 4.9- میلیارد دالر در سات 0100 به 4.0 -میلیارد دالر در سات 0100 کاهش یابد و در سات 0103 تراز تجاری 1.2 -میلیاارد دالری داشته باشد. جدول 2 -واردات خدمات بخش سفر در ایران و کشورهای منتخب طی سالهای 3112 -3112 )میلیارد دالر/به قیمت جاری- درصد(           سهم/ ارزش کشور چین           ارزش           کل از سهم ژاپن           ارزش           کل از سهم اسپانیا        * * * ارزش        * * * کل از سهم هند           ارزش           کل از سهم مالزی           ارزش           کل از سهم تایلند           ارزش           کل از سهم ترکیه           ارزش           کل از سهم ایران *          ارزش *          کل از سهم           ارزش جهان منبع: سازمان تجارت جهانی (WTO( اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 01 معاونت بررسیهای اقتصادی جدول 2 -تراز تجاری خدمات بخش سفر در ایران و کشورهای منتخب طی سالهای 3112 -3112 )میلیارد دالر/به قیمت جاری(           کشور           چین           ژاپن        * * * اسپانیا           هند           مالزی           تایلند           ترکیه *          ایران           جهان منبع: سازمان تجارت جهانی (WTO( نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با موضوب رقابت پذیری در صنعت گردشگری در سات 0100 به برخای تغییراتای کاه موجب تکوت در صنعت توریسم می شود و به نکوی مبین نقش بخش خصوصی در تکوت صانعت گردشاگری اسات پرداخته که در زیر چند مورد از این تکوالت آورده شده است: o موانع اداری همچون روشهای سنتی اخذ ویزا و کنترت هاای مارزی موجاب از باین رزاتن بخاش زیاادی از پتانسیل رشد صنعت گردشگری می شوند. در االی که در بسیاری از مناطق بر منازع ااصل از جهانی ساازی و تجارت آزاد تاکید شده است، برخی کشورها از توجه به صنعت گردشگری به عنوان یا بخاش صاادراتی غازل هستند. طبق مطالعات سازمان جهانی گردشگری نسبت مسازران جهانی که مجبور به اخذ ویزا هستند از 99 درصد در سات 0111 به 20 درصد در سات 0104 کاهش یازته است. باا این ااات این نسابت با ااز هام میتواند کاهش یابد. بهبود زرآیند ویزا میتواند به تنهایی ادود 19 میلیارد دالر به ارزش گردشگری جهاانی بیفزاید و تا سات 0102 ادود 2.0 میلیون شغل در کشورهای عضو همزاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه )APEC) 0 ایجاد کند. بخش خصوصی میتواند به طور زعاالنه در تعامل با دولت در زمینه تسهیل سفر از طریق طراای یا مادت کامال یزپارچه سفر هوشمند با تالش مشتر همه ذینفعان عمومی و خصوصی، همزاری کند. o بی ثباتی ها بطور ززایندهای جریان توریسم را تکت تاثیر قرار داده است. به دلیال انعطااف پاذیری توریسام نسبت به شو ها، رشد و بقای سفر و گردشگری به میزان توانایی مردم به داشاتن تج رباه یا سافر ایمان - Asia-Pacific Economic Cooperation اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 00 معاونت بررسیهای اقتصادی بستگی دارد. پیشرزت های اخیر می تواند توسط عواملی همچون تنش های ژئوپولیتیزی، تهدیدات تروریسام و خطر بیماریهای واگیر مثل ابوال تکت تاثیر قرار گیرد. کاهش تعداد گردشگران و درآماد اگرچاه مای تواناد موقتی باشد، ولی تاثیر گذار خواهد بود. در مواقع پرریس ، دولت ها طباق عاادت همیشاگی خاود، مرزهاا و سیاست های مهاجرتی را مجددا ارزیابی می کنند ولی بسته شدن مرزها راه ال دائمی نیست و موجاب اال چالش های امنیتی نمی شود بلزه باعث زیان های اقتصادی قابل توجهی می شود. برای کاهش این خطرات، اعمات پیشرزت های زناوری و زرآیندهای نوآورانه که می توانند بهره وری و امنیت را اززایش دهند، ضروری است. o مشزالت موجود در جذب استعدادهای برتر. تکقیقات نشان می دهد که به ازای هر 31 گردشاگر جدیاد کاه وارد ی مقصد می شوند، ی شغل جدید ایجاد مای شاود . بخاش سافر و ه واپیماایی دوماین و بزرگتارین استخدامکننده در جهان است که پتانسیل زیادی برای ایجاد شغل های بیشتر دارند. پیش بینی مای شاود در بخش سفر و گردشگری ادود 311 میلیون نفر تا سات 0103 اساتخدام شاوند . باا ایان وجاود ایان صانعت مشزالتی در زمینه جذب استعدادهای برتر در هر دو موقعیت زنای و مادیریتی دارد . طباق گازارش انجمان 3 جهانی سفر و گردشگری (WTTC) ، اثر جهانی شزافهای موجود در جذب استعداد، هزینهای را به دلیل از دست رزتن ادود 231 میلیارد دالر GDP و 04 میلیون شغل از جانب کشورهای چین، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایاالت متکده امریزا به اقتصاد جهانی تکمیل خواهد کرد. o لذا نیاز است تا بخش دولتی و خصوصی با هم همزاری نزدی داشاته باشاند و دانشاگاهها و برناماه هاای آموزشی را جهت تطابق با نیازهای بازار و پیشرزت های تزنولوژیزی، به روز رسانی کنند. o با وجود رشد صنعت گردشگری، سرمایه گذاری در زیرساخت های این صنعت مغفوت مانده است. در االی که صنعت گردشگری رشد یازته است، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، توسعه زرودگاهها، جااده هاا، راه آهان و ارتباطات و زناورری موجب ایجاد تنگناهای زیادی شده که نیازمند تعامل بین دولات و بخاش خصوصای در زمینه خطوط هوایی و زرودگاه ها، تضمین یا اساتراتژی زیرسااخت واااد و توازاق در خصاوص مباااثی همچون سرمایه گذاری، قوانین، ثبات، امنیت، ایمنی و زساد است(2105, WEF .( همچنین از نمونه های نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری می توان باه گازارش برناماه اساتراتژی صانعت گردشگری ازریقای جنوبی )0101-0100 )اشاره نمود. در این گزارش آمده است مشارکت داوطلبانه بخش خصوصی در بازاریابی گردشگری ادود 01 درصد از کل بودجه گردشگری ازریقای جنوبی را تامین میکند. 4 استراتژی ملی بخش گردشگری (NTSS( ازریقای جنوبی در مارس 0100 توساط هیاات دولات تصاویب شاده کاه الزامات زیادی برای بخش گردشگری ایجاد می کند. استراتژی ملی بخش گردشگری ااامی توساعه اساتراتژی رشاد 3 - World Travel and Tourism Council 4 - National Tourism Sector Strategy اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 02 معاونت بررسیهای اقتصادی گردشگری داخلی با هدف اززایش مشارکت صنعت گردشگری داخلی در اقتصاد است. دستیابی به اهداف استراتژی ملی بخش گردشگری به تالش های مشتر بین بخش دولتی و خصوصی وابسته است. کشورها در اات تجهیز منابعی برای توسعه بخش گردشگری و به دنبات آن ایجاد رقابت به منظور جذب گردشگران در بخش گردشگری هستند. توسعه دهندگان صنعت گردشگری شامل سه بخاش دولتای، خصوصای و ساازمانهای غیار .)Kostas E. Sillignakis) هستند انتفاعی توریسم از ایث اینزه چندین مرجع تصمیم گیرنده درگیر ارائه خدمات گردشگری هستند، صنعت خاصی است. بخاش دولتی بیشتر عهده دار مالزیت و مدیریت زیر ساخت ها است، سازمانهای غیرانتفاعی وظیفاه نظاارت بار جاذباه هاای گردشگری را به عهده دارند و بخش خصوصی عهده دار تولید خدمات به گردشگران در جهت رسیدن به مقصد و تامین مکصوالت و خدماتی که گردشگران نیاز دارند، است. ماادامی که پایاداری صنعت گردشگری، بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی مردم را تضمین کناد، بخاش خصا اوصی میتواند نقش مهمی در کسب و کار گردشگری ایفا کند. توریسم که شامل ارتباطات بین اجزا همچون امل و نقل، ارتباطات، امزانات رزاهی و ... است، هری از این بخش ها که پایه های توسعه گردشگری را تشزیل می دهند، نمی توانند بطور جداگانه تکت نظر دولت قرار بگیرند، لذا ضرورت دارد تا بخش خصوصی هر کشوری که تمایل دارد بخش گردشگری، تزیه گااه اصالی اقتصاادش باشاد، در توساعه و ترویج گردشگری مشارکت کند. دولتهای کشورهای توسعه نیازته )آزریقا(، اغلب ابتزاراتی را در توسعه صنعت توریسم به کاربرده اند. یزی از این اقدامات، ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه است. این اقدامات شاامل قاوانینی بارای تسهیل نقل و انتقات پوت در داخل و خار از کشور، ارائه مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاران، مکدود کردن اقوق اتکادیه های تجاری، سرعت بخشیدن به زرآیند برنامه ریزی و تضمین ثبات سیاسی بوده است. امروزه، زراهم نماودن سرمایه برای ایجاد هتلها و زیرساخت های امایتی توسط شرکتهای خصوصی داخلی و بین المللی کنار گذاشته شده است. هدف اززایش صادرات و تکر صنعت گردشگری است. ی تجربه عملی از نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری مربوط به کشور نیجریه است. در نیجریه اگرچه دولت همواره پیشگام بوده است ولی امایت آن قابل توجه نبوده بلزه تامین مالی بیشتر از طریق بان ها صورت می پذیرزته است. ولی اکنون تامین مالی عموما از طریق بخش خصوصی و در قالب اوراق قرضه انجام می شود. با توجه به ماهیت بودجه و اجم صنعت گردشگری نوپای نیجریه، مناسب ترین منبع، بازار سرمایه است؛ اگرچه دسترسی صنایع به باازار سرمایه و مشارکت در آن هنوز ضعیف است. در نیجریه، قبل از انتشار اوراق قرضه توسعه گردشگری، بخش خصوصی در زمینه تامین مالی مشارکتی نداشته، بلزاه بیشتر در زمینه ارائه زیرساخت های الزم برای توسعه گردشگری بوده است. اوراق قرضه توسعه گردشگری منتشر شده در کشور نیجریه، دارای ویژگی هایی همچون قابلیت مبادله در بازار سهام و معازیت مالیااتی بارای سارمایه گاذاران و تضمین این اوراق از سوی دولت است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 03 معاونت بررسیهای اقتصادی نقش دولت نیز زراهم نمودن مکیطی توانمند است به گونه ای که بتواند سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کناد . زراهم نمودن زیرساخت های الزم و امزانات عمومی همچون جاده، برق، آب و امزانات رزاهی موجاب ارتقاای ساطح رضایتمندی گردشگران می شود. عالوه بر این اعطای وام و سوبسید به اشخاص برای ایجاد کسب و کارهای مرتبط با گردشگری نیز می تواند موثر باشد، لذا دولت بیشتر نقش نظارتی داشته و باید اقدام به طراای چارچوبی برای تضامین پایداری گردشگری نماید. 0 سازمان جهانی گردشگری (UNWTO( سازمان جهانی گردشگری، نمایندهای پاسخگو از سوی سازمان ملل برای ترویج گردشگری و دسترسی جهانی و پایدار توریسم مستقر در شهر مادرید اسپانیا است. این سازمان به عنوان ی سازمان پیشرو بینالمللی، صنعت توریسام را باه عنوان مکر رشد اقتصادی، توسعه جامع و پایداری زیست مکیطی معرزی میکند و راهنماییها و امایتهایی خاود را در جهت پیشبرد دانش و سیاستهای جهانی گردشگری ارائه میدهد. - سازمان جهانی گردشگری، برنامه جهاانی اخاالق گردشاگری را بارای اداکثرساازی مشاارکت اجتمااعی - اقتصادی توریسم و اداقل نمودن تاثیرات منفی ااتمالی آن اجرا میکند و به تارویج گردشاگری باه عناوان ابزاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از جمله کاهش زقر می پردازد. - سازمان جهانی گردشگری دانش بازار تولید می کند، ابزارها و سیاسات هاای گردشاگری پایادار و رقاابتی و آموزش گردشگری را ترویج می دهد و تالش می کند گردشگری را به ابزاری ماوثر بارای توساعه از طریاق پروژه های مربوط به کم های زنی در بیش از 011 کشور جهان تبدیل نماید. - اعضای سازمان جهانی گردشگری در اات ااضر شامل 009 کشور، 2 عضو وابسته و بیش از 411 عضاو باه نمایندگی از طرف بخش خصوصی، موسسات آموزشی، انجمن گردشگری و مقامات گردشگری مکلی است. - کشور ایران از سات 0990 عضو سازمان جهانی گردشگری شده است. خدمات سازمان جهانی گردشگری - در سازمان جهانی گردشگری دورههای آموزشی به درخواست سازمانهایی از کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری برگزار میشود. به طور مثات؛ وزارت گردشگری و صنعت مهمانداری زیمبابوه درخواسات تشازیل دوره آموزشی با موضوب بازاریابی الزترونی داده است و این دوره 0 روزه از سوی سازمان جهانی گردشگری در زیمبابوه برای مقامات و صاابان سهام این کشور برگزار شده است. - کتابخانه الزترونی سازمان جهانی گردشگری دارای توصیههای بینالمللی در مورد آمارهای گردشگری، واژه نامه گردشگری، سالنامه آماری گردشگری و خالصهای از آمارهای گردشگری است. 5 - United Nation World Tourism Organization اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 04 معاونت بررسیهای اقتصادی - گزارش های سالیانه سازمان جهانی گردشگری مبااثی در زمینه جریانشناسی توریسم در موضاوعات ماورد بکث روز جهانی، توسعه پایدار گردشگری، اخالق و مسئولیت اجتماعی، توریسام و توساعه، رقابات پاذیری و ارتقای دانش ارائه میدهد. - این سازمان، منابع و مستندات آموزشای و آرشایوهایی باا هادف تارویج و تساهیل دسترسای باه اطالعاات گردشگری برای کاربران سازمان جهانی گردشگری و دیگر همزاران سازمانی از طریق سازوکارهای مناسب و خدمات پشتیبانی موثر اطالعات ارائه میدهد. - سازمان جهانی گردشگری بنابه درخواست کشورهای مختلف، کم های زنی در قالب پروژههای مختلف باه منظور ارائه توصیههای سیاستی پیرامون مسائلی که این کشورها با آنها روبه رو هستند، ارائاه مای کناد . ایان پروژهها مبتنی بر سیاست ثبات و پایداری و تمرکز بر روی برنامه جامع گردگشری در تماام ی ساطو ، ایجااد موسسات آموزش گردشگری، زرموتسازی و مقررات، آمادهسازی برنامههای بازاریابی و ارتقای ظرزیات ملای کشورها است. - طر جامع مدیریت و توسعه گردشگری )0110-0111 )از جمله پروژههایی است که در لیست کم های زنی سازمان جهانی گردشگری به ایران جای گرزته است. - کم های زنی سازمان جهانی گردشگری در زمینههای ذیل ارائه میشود:  آمادهسازی طر های جامع توسعه گردشگری منطقهای و ملی  گردشگری مبتنی بر جامعه  گردشگری روستایی  اکوتوریسم  برنامههای مفهومی بهرهبرداری از زمین، برنامههای توسعه زیزیزی، مفاهیم طراای معماری  توسعه منابع انسانی  استراتژیهای ترزیعی و بازاریابی  قوانین و مقررات گردشگری  تزنولوژی اطالعات  سیستمهای ردهبندی هتل  استانداردسازی خدمات گردشگری  ترویج مشارکت بخشهای خصوصی و دولتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 05 معاونت بررسیهای اقتصادی بهرهبرداری اتاق از خدمات سازمان جهانی گردشگری موارد ذیل به عنوان اقدامات اتاق تهران که میتواند زمینهساز استفاده بخش خصوصی از خدمات سازمان جهاانی گردشگری شود، پیشنهاد می گردد: - برگزاری دورههای آموزشی با اضور اساتید سازمان جهانی گردشگری با همزاری وااد آموزش اتاق - درخواست انجام پروژه یا گزارشهای کارشناسای توساط ایان ساازمان ت کات موضاوعاتی کاه توساط کمیسیون گردشگری اتاق تعیین می شوند. - برگزاری همایش گردشگری در ایران با اضور سازمان جهانی گردشگری و زعاالن کسب و کار در ایان اوزه با هدف بهرهگیری از سیاست ها و توصیه های سازمان گردشگری جهانی - اضور زعاالن بخش گردشگری اتاق در همایش هایی که از سوی سازمان جهانی گردشگری برگزار می شود. تسهیالت قانونی صنعت گردشگری بر اساس ماده 30 قانون رزع موانع تولید رقابتپذیر مصوب 10/10/94 ،درآمدهای خدماتی بیمارستانها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص اقوقی غیردولتی که از تاریخ مذکور از طارف مراجاع قاانون ی ذیرباط بارا ی آنهاا پرواناه بهرهبرداری یا مجوز صادر میشود، از تاریخ شروب بهرهبرداری یا استخرا یا زعالیت باه مادت پانج ساات و در منااطق کمترتوسعهیازته به مدت دهسات با نرخ صفر مشموت مالیات میباشد. مالیات با نرخ صفر برای واادهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوب این ماده که دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل باشند چنانچه در دوره معازیت، هرساات نسابت باه ساات قبال ن یا روی کاار شااغل خاود را ااداقل پنجااه درصد)01 )%اززایش دهند، به ازای هر سات اززایش کارکنان ی سات اضازه میشود. به منظور تشویق و اززایش سرمایهگذاریهای اقتصادی در واادهای موضوب این ماده عالوه بر دوره امایت از طریا ق مالیات با نرخ صفر اسب مورد، سرمایهگذاری در مناطق کمترتوسعهیازته و سایر مناطق به شر زیر مورد امایت قارار میگیرد: 0 -در مناطق کمترتوسعهیازته: مالیات سات های بعد از دوره مکاسبه مالیات با نرخ صفر مذکور در صدر این ماده تا زمانی کاه جماع درآماد مشاموت مالیات وااد به دوبرابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد، با نرخ صفر مکاسبه میشود و بعد از آن، مالیا ات متعلقاه باا نرخهای مقرر در ماده )010 )قانون رزع موانع تولید و تبصرههای آن مکاسبه و دریازت میشود. 0 -در سایر مناطق: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 06 معاونت بررسیهای اقتصادی پنجاه درصد )01 )%مالیات سات های بعد از دوره مکاسبه مالیات مذکور در صدر این ماده با نرخ صفر و پنجااه درصاد )01 )%باقیمانده با نرخ های مقرر در ماده )010 )قانون مالیات هاا ی مساتق یم و تبصاره هاا ی آن مکاسابه و در یازات میشود. این ازم تا زمانی که جمع درآمد مشموت مالیات وااد، معادت سرمایه ثبت و پرداختشده شود، ادامه مییابد و بعد از آن، صددرصد )011 )%مالیات متعلقه با نرخ های مقرر در ماده )010 )ایا ن قاانون و تبصاره هاا ی آن مکاسابه و دریازت میشود. الزم به ذکر است دو بند زوق در ماده 30 قانون رزع موانع تولید برای هرگونه سرمایهگذاری که با مجوز مراجع قاانون ی ذیربط بهمنظور تأسیس، توسعه، بازسازی و نوسازی واادهای مذکور برای ایجاد داراییهای ثابت باه اساتثنا ی زما ین هزینه میشود، قابل اجرا درنظر گرزته شده است، اما قانون در ماورد سارما یهگاذار ی اشاخاص اقاوق ی غیردولتا ی در واادهای امل و نقل، بیمارستانها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری )صرزاً به میزان تعیینشده در مجوزهای قانونی صادرشده از مراجع ذیصال ( استثنای زمین را اذف کرده است. درصورتی که سرمایهگذاری انجامشاده موضاوب ا یا ن مااده باا مشاارکت سارما یهگاذاران خاارج ی باا مجاوز ساازمان سرمایهگذاری و کمزهای اقتصادی و زنی ایران انجام شده باشد، به ازای هر پنجدرصد)0 )%مشاارکت سارما یهگاذار ی خارجی به میزان دهدرصد)01 )%به مشوق این ماده به نسبت سرمایه ثبت و پرداخت شده و اداکثر تا پنجاهدرصد)01 )% اضازه میشود. بر اساس بند "ر" این ماده قانونی، کلیه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی که قبل از اجرای این ماده پروانه بهرهبرداری از مراجع قانونی ذیربط اخذ کرده باشند، تا مدت شاش ساات پاس از تاار یخ الزماالجارا شادن ا یا ن مااده از پرداخات پنجاهدرصد)01 )%مالیات بر درآمد ابرازی معاف هستند. ازم این بند نسبت به درآمد ااصل از اعزام گردشگر به خار از کشور مجری نیست. بر اساس بند "ز" ماده 30 قانون مذکور، صددرصد )011 )%درآمد ابرازی دزااتر گردشاگر ی و زیا ارتی دارای مجاوز از مراجع قانونی ذیربط که از مکل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تکصیل شده باشد، با نرخ صفر مالیاتی مشموت مالیات میباشد. جمع بندی برای اینزه گردشگری بعنوان ی ابزار توسعه بخشی موزق عمل کند، باید مکصوالت و تجربیاتی که ی کشور ارائه می دهد قابل رقابت با بازارهای بین المللی باشد و زرصت های رشد در بازارهای مکلی ومنطقاه ای بایاد باه درساتی شناسایی شوند. کشورها و مکصوالتشان باید از طریق اجرای برنامه های هدزگذاری باازار در هار دو بخاش دولتای و خصوصی ارائه شوند و ترویج یابند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران 07 معاونت بررسیهای اقتصادی ایران می تواند از خدمات ویژه ای که سازمان گردشگری جهانی ارائه می دهد استفاده کند. درخواست برگازاری دوره- های آموزشی در کشور و استفاده از کم های زنی سازمان گردشگری جهانی که در قالب پروژههای مختلف ارائه می- شود از جمله زرصت هایی است که ایران می تواند برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری از آن استفاده کند. مساله دیگری که در این گزارش مهم جلوه می کند اینست که باه دلیال اینزاه برناماه ریازی دقیقای بارای صانعت گردشگری در ایران صورت نگرزته است و برای استفاده از پتانسیل این بخش در مسایر دساتیابی باه رشاد اقتصاادی هدزگذاری نشده است، مالاظه می شود که ایران در مقایسه با سایر کشورها، نه تنها از درآمدهایی که این بخاش باه همراه دارد، آنطور که شایسته است بهره مند نشده است بلزه برای جذب گردشگر متکمل هزینه های زیادی نیز شاده است در االیزه می توان با برنامه ریزی دقیقی همانند سایر کشورها از جمله ترکیه، با کمترین هزینه، از پتانسیل های درآمدی این بخش در جهت رشد اقتصادی کشور بهره برد. اتاق تهران نیز به عنوان نماینده بخش خصوصی می تواناد از طریق گسترش همزاری هایش با سازمان جهانی گردشگری زمینه اساتفاده زعااالن ایان ااوزه را از خادمات ایان سازمان با هدف توسعه گردشگری زراهم سازد. منابع 0. UNWTO, (2105), "UNWTO Course in Zimbabwe on eMarketing". 2. World economic forum, "The Travel & Tourism Competitiveness Report 2105" 3. South African Tourism, " Strategic Plan 2105-2121" 4. World Tourism Organization, (2103),"Sustainable Tourism for Development" Guidebook. 5. Kostas E. Sillignakis, (0995), “The role of private and public sector in Tourism planning and development”. 6. Eja, E. I., Otu, Judith E. Ewa, Ewa.Eze Ndomah Bernadette N, (2100)," The Role of Private Sector Participation in Sustainable Tourism Development in Cross River State, Nigeria". 7. http://www2.unwto

  • ۹۸/۰۷/۱۰
  • سرور قراگوزلو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی